Gradient Background

Accenture <3 Gaming

Kunde

Lokasjon

Accenture

Tyskland

Tidspunkt

Formål

August 2022

Employer Branding

For å tiltrekke seg talent valgte Accenture å posisjonere seg som gamingvennlige. Sammen med Odaline, et tysk reklamebyrå, arrangerte vi en turnering der studenter og ansatte spilte sammen. Initiativet ble en prisvinnende suksess.

Om kunden

Du kjenner nok allerede til Accenture. Verdens største konsulentselskap. Et globalt konsern som tilbyr konsulent-, teknologi- og outsourcingstjenester. Accenture lever etter å innfri løftet om teknologi og menneskelig oppfinnsomhet.

Accenture er langt fremme i skoen når det kommer til gaming. De har bl.a. etablert et globalt gamingcommunity, på Discord, hvor de finner sammen på tvers av landegrenser lokasjon og organisasjon. For de handler det om å ha det gøy sammen, og gi alle ansatte i Accenture plattform å sosialisere på. I Norge er de med i Bedriftsligaen, og i Tyskland har vi hjulpet dem med Employer Branding. 

Accenture og gaming går nå hånd i hånd. Slik fungerer employer branding og talentspeiding i 2022.

German Brand Awards, 2022

Utfordring

Vi er alle avhengig av å knytte til oss talent for å lykkes i næringslivet. Dette gjelder i aller høyeste grad for Accenture, der intellektuell kapital er det hele selskapet er bygget på.

Accenture opplever at unge arbeidstakere (gen z og millenials) er krevende å nå ut til på en genuin måte. 

Det har skjedd mye på gamingfronten de siste årene, og bølgen fortsetter å vokse. Gaming er næring. Gaming er kultur. Gaming er fellesskap.
Accenture ønsket å arrangere en e-sport-turnering for studenter og ansette, med hensikt å tiltrekke nye talenter samtidig som de posisjonerer merkevaren som gamingvennlig.


For å kunne produsere og konstruere en slik turnering hadde de behov for nettproduksjon, livestreams, influencere, teknisk støtte og markedsføring. Deres utfordring var knyttet til selve gjennomføringen. Det å gjøre dette manuelt innså de at ikke skalerte. De hadde derfor behov for en automatisert løsning og profesjonell partner.

Gradient Background

Plattformen håndterer alle scenarier jeg kan tenke meg. Det meste er helautomatisert. Brackets ble generert automatisk for å unngå skjevheter. Kartavstemning og servere håndteres også på plattformen.

Sindre Røkke, Accenture

Gradient Background

Alt var veldig profesjonelt når vi jobbet sammen med Master Blaster. De gjør alt i sin makt for å levere raske, fleksible arbeidsmåter og tilpasser seg der de kan.

Sindre Røkke, Accenture

Gradient Background

Jeg vil på det sterkeste anbefale Master Blaster for lignende tilfeller. Jeg nådde ut på ganske kort varsel, og forventet nesten at de skulle avslå oss på grunn av en svært begrenset tidsramme, men de tok utfordringen og hadde alt klart innen 24 timer.

Sindre Røkke, Accenture

Løsning

Sammen med Accenture og Odaline ble det laget en employer branding-kampanje. Det var en rekke uttak som drev trafikk mot en landingsside der interesserte kunne registrere seg.
Det ble engasjert influencere/castere for å lage tv-sendingene og skape engasjement rundt turneringen. Ni timer ble direktesendt på Twitch.  I tillegg til bruk av vår turneringsplattform, hadde vi også tilstede en dedikert ressurs under hele turneringen, som var klar til å hjelpe deltakerne med hva enn det skulle være. Dette ga Accenture mulighet til å fokusere på interaksjon med deltakerne, i en kontekst der de var i sin komfortsonen. En plass der de hadde lave skuldre og opplevde stor grad av psykologisk trygghet.

Kampanjen ble en suksess, og vant employer branding priser. For å sitere Germand Brand Awards: «Slik fungerer employer branding og talentspeiding i 2022».

24

lag i CS:GO

1311

medlemmer på Discord

9

timer video